Doświadczenie dla Mistrza Gry

Doświadczenie dla Mistrza Gry
Pomyślane pod Klanarchię

        Myślałem o tym już wcześniej przy okazji innych systemów, ale to metagrowe rozwiązania z Klanarchii skłoniły mnie i moją drużynę do czynienia odpowiednich modyfikacji. Choć zapewne co bardziej doświadczeni spotkali się lub sami wykorzystywali ten pomysł, to jednak zachęcam do zapoznania się z moimi argumentami za potrzebą wprowadzenia Punktów Doświadczenia dla Mistrza Gry.  
Co czyni pkt. doświadczenia w MMORPG bardziej wartościowymi od tych w trybie single player i dlaczego używanie cheatów odbiera radość z gry? Trywialne odpowiedzi na te pytanie, stanowią według mnie klucz do potrzeby stworzenia punktów doświadczenia dla prowadzącego.

  • Po pierwsze punkty doświadczenia są policzalną wartością w konkurencji z innymi graczami tego samego uniwersum (w naszym przypadku drużyny). Są one rozdawane według jasnego i niezmiennego systemu dla każdego z uczestników.
  • Po drugie wymagają wysiłku i są wymiernym (choć wirtualnym) wskaźnikiem przebytego trudu lub zaangażowania. Obejście standardowego sposobu uzyskiwania tej nagrody, poprzez różnego rodzaju cheaty, nawet w rozgrywce MMO, zmniejsza radość z grania. Kanty, które wymagają tylko wpisania odpowiedniej linijki pseudokodu odsłaniają wątpliwą wartość naszych wirtualnych zwycięstw. Co gorsza własną decyzją niwelujemy wyzwanie, które jest niezbywalną częścią definicji gry.
Wydawałoby się, że nijak się to ma do Mistrza Gry. Być może tak by było gdybyśmy mieli stale tego samego prowadzącego, któremu nie potrzeba większej motywacji do dobrej gry niż szczere podziękowania graczy. Jednakże w mojej drużynie, MG jest trzech, a każdy także lubi grać i stołek szefa zmienia się często. Sprzyja temu też specyfika Klanarchii, gdyż nie gramy zazwyczaj przygód dłuższych niż dwie sesje, co sprawia, że rotacja stanowisk jest częsta. Z drugiej strony system w którym bohaterowie graczy są od razu ekspertami, a śmiertelność jest wysoka powinien zmniejszać zapotrzebowanie na Punkty Doświadczenia. Jednak gdy do doświadczonej drużyny wchodzi MG ze swoją świeżutką postacią, widać sporą przepaść, szczególnie ze starszymi bohaterami.
Co więcej na sesje czasu mamy coraz mniej, a chcielibyśmy żeby ich jakość nie spadała, co niechybnie dzieje się gdy mamy duże przerwy między spotkaniami. Brakowało jednolitego systemu oceny. Rzecz jasna po każdej grze rozmawialiśmy dłużej lub krócej o dobrych i złych stronach spotkania. Mimo to brakowało określenia podstawowych wartości jakich oczekujemy na sesji. W Klanarchii świetnym systemem oceny jakości grania (a nie dokonań BG) jest rozdawanie Punktów Doświadczenia. Aż prosiło się o to by dla prowadzącego powstała równorzędna tabelka.
Drugi powód, równie ważny dla mnie to rozszerzenie zasad Punktów Doświadczenia na wszystkich współgraczy. Kiedy jeden z uczestników przygody (może najważniejszy nawet?), jest poza systemem, ale okresowo wchodzi w jego obręb (kiedy jest graczem), podważa absolutną wartość PDków w grze. Przecież można się bez nich obejść, będąc Mistrzem i grając od czasu do czasu. Kiedy zasady Doświadczenia obejmują także MG stają ponad nami na straży dobrej rozgrywki – przynajmniej ja w to wierzę.
 Nieprzekonanych zachęcam mimo wszystko do stworzenia podobnego zestawu cech, za które Mistrz Gry miałby dostawać punkty. Jestem przeświadczony, że dzięki temu będzie miał na uwadze wszystkie elementy rozgrywki podczas jej przygotowania, a graczom zapewni narzędzie do wymiernej oceny przygotowania Pierwszego Współtwórcy Przygody. 



0 Response to "Doświadczenie dla Mistrza Gry"

Prześlij komentarz

Powered by Blogger